5 вправ, які допоможуть дитині сконцентруватися

5 вправ, які допоможуть дитині сконцентруватися
Рубрика: Без рубрики
Автор:
11.10.2019
112
Час читання: 5 минут

Як допомогти дитині зосередитися: дитячий психолог DEC life school Оксана Зайкина розповідає про п’ять вправах, які допоможуть дітям сконцентруватися на уроках або на іншій корисній справі.

Уміння дитини сконцентрувати свою увагу на об’єкті, явище чи завданню – це дуже важлива складова розвитку його уважності і усвідомленості в цілому. Вона вкрай значуща для успіху дитини в навчанні і подальшому розвитку.

Ми помітили, що багатьом учням, які прийшли в нашу школу, як і багатьом сучасним дітям цифрової епохи, потрібна допомога дорослих у розвитку цього вміння. Ми використовуємо у своїй роботі кілька вправ, які допомагають дітям сконцентруватися перед початком уроків, перед самостійною роботою над виконанням домашніх завдань і в інших життєвих ситуаціях.

Ділимося з вами п’ятьма практиками, в ефективності яких ми переконалися на власному досвіді роботи з учнями нашої школи.

1. Практика «Хвилина тиші»

Це одна з найбільш ефективних практик для концентрації уваги дитини. Ми рекомендуємо проводити її як ритуал в школі, перед початком будь-якої навчальної діяльності і вдома, перед виконанням домашніх завдань і перед сном. Коли ваша дитина її освоїть, він завжди зможе самостійно налаштуватися в будь-якій життєвій ситуації.

Отже, запропонуйте дитині не говорити хвилину, після того як він зручно сів і розслабився. Протягом цієї хвилини дитині важливо зосередити свій погляд на якомусь конкретному візуальному об’єкті: на пісковому годиннику, на полум’я свічки або на пляшці з рідиною і осідають в ній блискітками (сувенірному кульці з пластівцями).

Ми в школі використовуємо саме такі «пляшечки» і «кульки», тому що додатково можемо дати дитині таке важливе посил:

ДИВИСЬ, КОЛИ МИ НЕ ЗОСЕРЕДЖЕНІ, НАШІ ДУМКИ І ЕМОЦІЇ Рухаються В ГОЛОВІ У ТАКОМУ Ж БЕЗЛАДІ, А КОЛИ Вони заспокоюють і осідає, ЧЕРЕЗ СКЛО МИ МОЖЕМО ПОБАЧИТИ, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ НАВКОЛО. ТАКОЖ МОЖУТЬ сконцентруватися на циферблаті годинника, настільні або настінні.

Крім розвитку вміння концентруватися, він вчиться відчувати час, починає розуміти швидкість його течії. Деяким дітям доросліші більш комфортно під час цієї практики сидіти, закривши очі. Їм ми пропонуємо сконцентруватися на своїх внутрішніх відчуттях. Навчити дитину цієї варіації «хвилини тиші» найлегше, запропонувавши йому сфокусуватися на своєму диханні.

Хоча практика і називається «Хвилина тиші», її можна проводити і 2-3 хвилини.

2. Практика «Топ-Хлоп»

Батьки можуть допомогти дитині налаштуватися на урок або виконання домашніх завдань за допомогою цієї простої ігрової практики. Попросіть дитину тупнути, якщо фраза, яку ви скажете, буде абсурдною або неправдивою, і грюкнути – якщо вона буде відповідати реальності, буде правдивою.

Наприклад, ви говорите: «На березі ростуть гриби» або «Влітку завжди йде сніг» – і дитина тупотить. А коли говорите: «Огірки ростуть в городі» або «Морозиво на смак – солодке і холодне» – він плескає.

П’яти-шести питань дитині достатньо, щоб зорієнтуватися в правилах «гри». Ще 15-20 питань в рамках цієї вправи досить, щоб «включити» дитини і налаштувати його на більш рутинну діяльність, що вимагає високої швидкості.

3. Практика «Озирнись навколо»

Попросіть дитину оглянути кімнату або клас, і назвати якомога більше предметів з певною ознакою – за кольором або за формою. Ця практика працює не тільки для швидкої мобілізації концентрації, а й розширює його обсяг уваги.

Наприклад, дитина семи років повинен вміти одночасно утримувати в полі своєї уваги 3-7 об’єктів – це хороший «обсяг». Більш просунутою варіацією цієї практики є «Свідомий прогулянки». Вони також не тільки розвивають концентрацію, а й обсяг уваги у дітей.

На прогулянці по вашому звичайному маршруту запропонуйте дитині помітити те, що раніше він і ви не помічали. Скажіть йому, що ви будете п’ять хвилин гуляти, намагаючись запам’ятовувати якомога найбільше навколо, а потім порівняйте ваші результати.

Або так: ви будете йти одну хвилину в повній тиші, помічати по дорозі все звуки і візуальні об’єкти, і потім порівняйте свої «знахідки». Ігровий елемент завжди більше зацікавить дитини: скажіть йому, що він – «спайдермен», і його зір, нюх і слух – такі ж гострі, як і у улюбленого супергероя. Це краще замотівірует його на гру-практику.

4. Практика «Слухаю уважно»

Ви читаєте уривок тексту для дитини вголос і просите його про себе порахувати і сказати, скільки він почув слів, які починалися, наприклад, на звук «М».

5. Практика «Не зіб’юся»

Попросіть дитину порахувати до 30-ти, і числа, які містять «3» або закінчуються на «5» – не називати. Це відмінна і проста практика для концентрації уваги перед початком навчальної діяльності.

Батькам дуже важливо розуміти, коли емоції дитини вийшли з рівноваги, його здатність до концентрації і уважність падають автоматично. Тому ми використовуємо у своїй практиці і рекомендуємо батькам такі нескладні прийоми як гри з водою або сипучими предметами.

Запропонуйте дитині переливати воду в різні судини або пересипати крупи, змішайте крупи або намистини різних форм і кольорів, і попросіть дитину їх перебрати. Ці прості ігри дуже заспокоюють емоційний стан у дітей і повертають їм можливість концентруватися. Вони найбільш ефективно працюють для дітей у віці 3-8 років.

Всі дихальні практики покращують концентрацію, уважність і, як результат, успіхи в навчанні дітей – ми реально бачимо це на нашій практиці в школі. Щоб допомогти дітям тримати свій емоційний фон в рівновазі ми пропонуємо їм прийом «Подих з приятелем».

Дитина лягає на підлогу, на живіт ми ставимо йому його улюблену іграшку і просимо дитину просто дихати і спостерігати за тим, як його друг плавно піднімається і опускається.

Також іноді ми пропонуємо дітям «Музичні подорожі»: протягом 30 секунд з дитиною, закривши очі, ми слухаємо записи приємних мелодійних звуків (дзвіночка або співає чаші) і просимо його відстежувати свої почуття в тілі – побігли мурашки по шкірі, поколює в пальчиках ніг і т.п.

МИ ПОМІТИЛИ, ЩО, ПІД ЧАС ЦІЄЇ ПРАКТИКИ ДІТИ ІНОДІ МОЖУТЬ СКАРЖИТИСЯ НА Дискомфорт ВІД ЗВУКУ, АЛЕ ВОНА ЧУДОВО РОЗВИВАЄ ТАКІ ДОДАТКОВІ АСПЕКТИ УВАЖНОСТІ, ЯК терпляче і ВИТЯГ.

На закінчення хочу нагадати вам про трьох універсальних простих домашніх «тренажерах» для розвитку концентрації і уваги у дитини. Це спільне приготування їжі (дозвольте малюкам допомогти вам помити овочі, а дітям старшого віку – наприклад, порізати їх).

Друге – це допомога по дому, що вимагає певної зосередженості і акуратності (кращий варіант – попросіть дитину протерти листя квітки в вазоні).

І третій – це ліплення (всього: від тесту і до глини). Вона прекрасно допомагає розвивати концентрацію і уважність не тільки малюкам, але і дітям підліткового віку.

Тепер ви знаєте найефективніші практики, які допомагають дитині сконцентруватися.

Джерело: www.uaua.info

Підпишіться на розсилку