1. Перевантаження знаннями

Насичена програма у традиційних школах однакова для всіх. Але за статистикою тільки 10% учнів здатні її засвоїти. Така стандартизація призводить до перевантаження знаннями і згодом до їх відторгнення. Коли нової інформації багато і від учнів вимагають написати контрольну для галочки, то у дітей поступово опускаються руки, пропадає інтерес до нових знань.

2. Відсутність індивідуального підходу

У кожної дитини свій запит на різні знання, свій темп засвоєння інформації і своя емоційна зрілість. У школах це часто ігнорують. Дитину, яка ще не засвоїла матеріал, змушують вчити наступне, адже потрібно йти за програмою. Ефективність такого підходу викликає сумніви. Вихід із цієї ситуації — особистий навчальний план, який базується на особливостях розвитку кожної дитини.

3. Критика і тиск

Дітей у школах часто порівнюють між собою і критикують у присутності однокласників. При цьому одні відразу скочуються у двієчники, інші сильно стараються, і у них розвивається почуття провини, бажання відповідати чужій думці і щось все життя доводити.

Ми, а значить і наші діти, звикли приховувати свої почуття, але часто саме в них корінь конфлікту. У багатьох європейських школах учнів окремо вчать, як поводитися у конфліктних ситуаціях. Україна — не виняток. У Dec life school вчителя уже почали використовувати метод ненасильницького спілкування у комунікації з учнями. Ми не йдемо на поводу в автоматичних реакцій, не кидаємося звинуваченнями та образами, а намагаємося відчути дитину і встановити з ним зв’язок. Другий крок — навчити цьому дітей.

учні

4. Відсутність підтримки

Коли дитина потрапляє у школу, він опиняється у незнайомих обставинах. Йому необхідно з кимось ділитися своїми переживання, почути пораду, а іноді просто обійняти когось. Але учневі нізвідки отримувати моральну підтримку. В альтернативних школах цю роль часто беруть на себе тьютори, які закріплені за кожною дитиною. Але тут є тонка грань: педагог не повинен замість учня долати труднощі, він повинен допомогти знайти рішення і дотримуватися їх.

5. Чорно-білі підручники

Більшість підручників — нецікаві і застарілі. До того ж діти часто не розуміють, як застосувати отримані знання у житті, і тут же втрачають до них будь-який інтерес. Ідеальний же підручник «змінено відповідно» під кожну дитину: якщо потрібно, у тему можна заглибитися або взагалі поміняти її. Такий підручник може показувати прогрес учня, він динамічний і сучасний.

6. Немає свободи вибору

Якщо діти ні до чого не прагнуть, значить, за них уже все вирішили батьки. Щоб дитина виросла успішною, варто дозволити йому самому приймати рішення. Які дисципліни вивчати, як відійти від строгих правил підручників і шукати свої варіанти вирішення — усе це вчить відповідальності. Батьки переживають, що якщо дитину не змушувати, він не захоче вчитися. Це головна помилка. Усі діти прагнуть до нових знань — такий закон еволюції.

7. Не дають зрозуміти себе

— Який твій улюблений колір?

— Запитайте у мами.

Іноді діти не знають, що їм насправді подобається, що виходить, у чому вони №1. Знання цих моментів — запорука успіху в сучасному світі. Пошуки себе не повинні починатися після школи. Ще під час навчання можна зрозуміти свою суперсилу і почати шлях до досягнення своїх цілей. Важливо давати дитині пробувати якомога більше. А потім аналізувати, що йому сподобалося, які залишилися враження.

8. Ніхто не вчить вчитися

У школі головне не зазубрити 12 підручників, а сформувати у дитини навик самоосвіти. Зараз усе більшої популярності набуває концепція life long learning — безперервне навчання протягом усього життя. Сучасна людина вчиться завжди і всюди: не тільки у школі чи університеті, але і вдома, у музеї, на канікулах або спілкуючись із друзями.

учитель учні

9. Оцінювання

Оцінка у школі часто залежить від ставлення, а часом і від настрою викладача. Проте дорослі вірять у силу заповітних 12 балів і прищеплюють дитині страх помилятися. Варто пам’ятати, що школа — це найкраще місце для помилок. А помилки — це зворотна сторона успіху.

10. Немає конструктивного зворотного зв’язку

Багато батьків сприймають школу як якийсь all inclusive: вранці здав — ввечері забрав. Адже це набагато простіше, ніж дізнаватися, які у дитини інтереси, і постаратися розкрити його потенціал. Але для успішного навчання необхідно, щоб учні, вчителі та батьки говорили однією мовою, керувалися однаковими цінностями і завжди були на зв’язку. Для цього у школі повинна бути повноцінна навчальна програма для батьків: лекції, тренінги та майстер-класи.