Роль сім´ї у виборі майбутнього для своєї дитини. Чим допомогти? З чого почати?

Роль сім´ї у виборі майбутнього для своєї дитини. Чим допомогти? З чого почати?
Рубрика: Без рубрики
Автор:
11.10.2019
95
Час читання: 4 минуты

Щоб батьки змогли зрозуміти, як допомогти своїй дитині знайти своє місце і призначення в майбутньому, вони, по-перше, повинні прийняти факт, що система освіти, як в нашій країні, так і в світі, дуже швидко і дуже драматично змінюється, а пропозиція нових освітніх продуктів на ринку неухильно зростає.

Нам вже сьогодні легко заплутатися в різноманітті інформації і складно приймати такі важливі для успішного майбутнього дитини рішення, як вибір школи, літнього табору, мовних курсів, ВНЗ або майбутньої професії. Я очікую, що в самий найближчий час в Україні офіційно з’явиться нова професія – «менеджер з побудови освітніх траєкторій». До такого експерту відповідальні батьки будуть звертатися на самих ранніх етапах, коли дитині ще тільки належить похід в перший клас, і з його допомогою будувати індивідуальний шлях навчання і розвитку, який в підсумку призведе дитину через 10-15 років до усвідомленого вибору свого майбутнього.

Однак я абсолютно впевнена в тому, що ніхто не стане кращим менеджером освітньої траєкторії для дитини, ніж самі батьки. Тому вже сьогодні ми, батьки, повинні взяти цю відповідальну роль на себе.

Що ж таке, простими словами, індивідуальна освітня траєкторія? Це, фактично, вивірений маршрут дитини з точки «А» в точку «Б». Щоб визначити точку «А», тобто наш старт, потрібно провести діагностичну роботу: визначити, де ваша дитина знаходиться зараз з точки зору її знань, умінь, уподобань, інтересів і побажань. Точка «В» – це ваш, як батьків, образ найкращого майбутнього для своєї дитини: якою людиною ви її бачите, якими навичками, якостями і рисами характеру ви хочете, щоб дитина опанувала. При цьому завдання – не звузитися до конкретної сфери, а, навпаки, дати якомога більшу широту картини світу вашій дитині.

Сама траєкторія передбачає цілий набір освітніх (і не тільки) елементів, активностей і освітніх просторів, а також план руху між ними в часі. Зазначу, що школа є лише одним з елементів траєкторії. Так, частину завдань можна вирішити в ній. Але не всі. Деякі завдання можна вирішити, наприклад, за допомогою участі вашої дитини в лідерській програмі, за допомогою освітніх подорожей, творчих таборів і резиденцій, занять у спортивних секціях, створення власних або участі в проектах з соціальної відповідальності (для вступу в хороший зарубіжний ВНЗ це є обов’язковим пунктом сьогодні).

В нашій школі ми є партнерами та експертами для батьків в побудові траєкторій, проводимо сімейні сесії, по суті, передаючи цю навичку нашим батькам. Однак якщо у вас немає такого партнера, то я пропоную вам почати з простих кроків.

Перший крок – це збір унікальної інформації про вашу дитину. Вам потрібно поспілкуватися з усіма людьми, які взаємодіють з вашою дитиною. Не тільки з рідними. Це повинні бути вчителі, тренери, ваші сусіди, інструктори в секціях, її друзі. Люди, які взаємодіють з вашою дитиною, мають унікальні знання про неї! Отримавши зворотний зв’язок від них, ви зможете зрозуміти природу своєї дитини, дізнатися про її сильні сторони характеру і зони розвитку, про те, що її дійсно цікавить. Задавайте питання всім, хто хоч якось взаємодіє з вашою дитиною, дізнавайтеся, як вона проявляє себе, як вирішує складності, як співпрацює. Яка вона там, де ви її не спостерігаєте. Створіть свою «наглядову раду».

І другий – це ваш щирий інтерес не до результатів дитини, а до процесу. Знайдіть час для спілкування з дитиною для того, щоб досліджувати її життя з різних сторін і активно за ним поспостерігати. Потрібно ставити багато питань. Наприклад, не просто запитувати: «Як твої справи в школі?», А підібрати 15-20 питань, відповіді на які дадуть вам уявлення про те, що насправді відбувається з вашою дитиною. Вам потрібно побачити зв’язок між тим, як дитина проявляє себе в різних ситуаціях, і визначити її індивідуальний стиль прийняття рішень і дій, зрозуміти, на що вона спирається, чого насправді хоче, а чого уникає.

Під час діагностики, а також визначення точок траєкторії «А» і «В» ви повинні отримати чіткі відповіді на ці 7 питань:

1. Яким ми (батьки і дитина) бачимо майбутній образ дитини?
2. Про що вона мріє?
3. Які знання, вміння і навички моєї дитини?
4. Сили її характеру?
5. Її зони розвитку?
6. Які обмеження (дитини і нашої сім’ї)?
7. Які можливості (дитини і нашої сім’ї)?

А для вибору освітніх продуктів і розстановки їх на лінії часу ви повинні вивчити і визначити найкращі пропозиції для вашої родини і вашої дитини в таких освітніх сферах:

• Школа (молодша, середня, старша)

• Творчі студії, школи при театрах

• Освітні проекти у всіх сферах із зони інтересів дитини: спорт, ІТ, музика і арт, культура та історія, медіа та комунікації

• Мовні секції

• Освітні подорожі

• Онлайн-навчання

• Проекти з соціальної відповідальності, що цікавлять вашу дитину

• Програми з лідерства та самовизначення

• Стажування в компаніях, ВНЗ

• Лекції, відкриті події, спілкування з успішними і значущими дорослими

• Ментор і наставники для підлітків

• ВНЗ і короткі програми при них в Україні та за кордоном

І постійно моніторити ці ринки, переглядаючи і вибираючи найбільш раціональні рішення. Я повторюся, що жодна школа, навіть найкраща, не закриє всіх потреб дитини. І обмежуватися ресурсами однієї школи сьогодні просто нерозумно, так як у всіх розвинених містах країни пропонується величезна кількість розвиваючих програм і продуктів для дітей.

І наостанок відзначу, що ще одне важливе завдання для нас, як батьків – оточити дитину образами зрілих, духовних і сильних особистостей і стати для неї особистим прикладом прагнення, постійного зростання і розвитку до свого призначення.

АВТОР: Світлана Залужна, директор і співавтор альтернативної школи DEC Life School

Джерело: маматато
Підпишіться на розсилку