Велика перерва: Як приватним школам вижити під час та після кризи

Велика перерва: Як приватним школам вижити під час та після кризи
Рубрика: Без рубрики
Автор:
06.10.2020
32
Час читання: 4 хвилини

Наталія Тарченко, співзасновніця DEC education та DEC life school спецівльно для business.ua

Як багато ми говоримо про наслідки карантину, про його відбиток на тому чи іншому бізнесі. Співчуваємо ресторанам, туризму, готелям, малому бізнесу. Але чомусь забуваємо про індустрію приватної освіти, зокрема, про школи, дитячі клуби, садочки, розвиваючі курси, літні табори. Так, ця галузь дуже молода, вона тільки формується, і їй не вистачає голосу, аби бути почутою. Але приватна освіта в Україні постраждала дуже сильно.Та, на жаль, поки цього непомітно.

Онлайн ≠ офлайн

Майже всім навчальним закладам довелося швидко переходити на новий формат навчання — онлайн. Залежно від розміру і складу команди, комусь вдалось зробити це оперативно, а комусь — повільніше. Але загалом такий стрімкий перехід освіти у новий формат у всьому світі — це безпрецедентний випадок. Всі намагалися перенести звичні офлайн-уроки в Zoom і Skype. Але швидко стало зрозуміло, що онлайн далеко не дорівнює офлайн. Майже ні у кого не було освітніх продуктів, розроблених під онлайн-формат, а існуючі інструменти та методики виявилися непридатними.

Та й дітям спочатку було цікаво і незвично, але потім, після 5-6 годин щоденних конференцій перед комп’ютером, накопичилося багато втоми. Якщо уявити, що карантин довелося б продовжити назавжди, так тривати далі б не могло.

Партнерство з батьками

Всі приміряли на себе нові ролі. Напевно, найскладніше довелось батькам, які вимушені були стати активними учасниками навчального процесу. Саме потрапивши в ці непрості обставини, чимало батьків задумалися про те, чому ж наші діти ходять до школи.

Стало очевидним, що академічні знання дитина може отримувати у будь-якому форматі, і це не обов’язково має відбуватись в стінах школи. Набувати знань і навичок можна з індивідуальними репетиторами, на онлайн-програмах, з вчителями з усього світу і навіть з іншими учнями. Організувати можна все. Але академічна частина навчанняу школі — лише мала частка освітнього процесу.

У слово “школа” закладено набагато більше сенсів, цінностей, ніж просто передача знань. А головними є зворотний зв’язок, підтримка, комунікація, все, що створюється між дітьми, вчителями, тьюторами, командою. Це те, що ростить і виховує наших дітей, і що практично неможливо відтворити онлайн. Саме за цим всі нудьгували під час карантину, і це стало очевидною цінністю відвідування школи нашими дітьми.

Раніше батьки відвозили дітей на уроки вранці й забирали ввечері.Те, що відбувалося за дверима, найчастіше лишалось для них невідомим. Тож коли під час карантину мамам і татам довелося взяти участь в навчанні, з’ясувалась ще одна цінність освітнього процесу — необхідність і важливість партнерства між батьками та школою. Тільки при спільній роботі навчання і розвиток дитини будуть ефективними та повноцінними.

Спільна кухня

У DEC life school ми часто повторюємо, що школа — це спільнота однодумців, людей, які поділяють єдині цінності. З цього приводу я згадала слова директора однієї з індійських шкіл, який сказав нам при зустрічі: “Зараз відкривається так багато приватних шкіл, які нагадують ресторани. Вони змагаються між собою різноманітністю “меню”, інтер’єром, де батьки — це клієнти, які обирають прийнятні опції для своїх дітей. Ми ж намагаємося бути “кухнею”, на яку запрошуємо готувати разом дітей, батьків і вчителів”.

Низькомаржинальний бізнес

Як саме DEC life school відреагувала на глобальні зміни? Я б відповіла на це питання з точки зору двох складових освітнього бізнесу: академічної та фінансової.

Як і всім школам, нам довелося адаптуватись до нової реальності. Але події останніх місяців дали нам можливість винести безліч уроків на майбутнє. Наприклад, ми вирішили і надалі проводити батьківські зустрічі онлайн. Додаток Zoom, що дозволяє батькам в їхньому завантаженому графіку призначати короткі онлайн-зустрічі з учителями, тьюторами, економить кілька годин часу.

Що стосується фінансової складової, то приватна освіта в Україні — це низькомаржинальний бізнес, де нині, на жаль, немає стійких моделей. І нас це змусило ще активніше шукати відповідь на питання, як невеликій школі встояти, зберігаючи свою місію і цінності.

Переважна частина батьків, розуміючи, що вони щось недоотримують, що дитина вдома менше зайнята, ніж на звичайних уроках, що “це ж не можна порівняти з навчанням у школі”, просили про дисконтування вартості навчання. Багато шкіл пішли на цей крок з кількох причин. Головна з них — розуміння, що криза торкнулася всіх, багато людей втратили дохід.

Але маленьким приватним школам піти назустріч було катастрофічно складно. Зазвичай, в них орендовані приміщення, і щоб робити знижки на навчання, необхідно було домовлятися з орендодавцями, які далеко не всі йшли на поступки.

Ми в DEC life school вийшли до батьків з чіткою комунікацією і показали, до яких скорочень витрат вдались на цей час і яку знижку ми можемо запропонувати на час карантину. Також ми відверто розповіли батькам, чому ми піднімаємо вартість навчання у школі, незважаючи на кризу в країні.

Ми створити фонд школи і запропонували батькам внести туди гроші. А для тих батьків, які не мають змоги цього зробити, шукали інші рішення, адже найважливіше — зберегти сім’ю в середині школи. Наприклад, у нас серед батьків є професійний фотограф, який готовий робити шкільні фотосесії, тим самим роблячи вклад для школи і знижуючи затрати.

Ми винесли з усієї цієї ситуації багато уроків і розуміємо, що у майбутньому зможемо адаптуватися і вижити під час кризи, тільки маючи резерв, який дозволить утримати команду і проєкт на плаву.

Маленькі освітні проєкти мають два вектора дій:

  • Іти шляхом переговорів і лобіювання своїх інтересів на державному рівні.
  • Шукати модель отримання доходів, незалежну від батьківських внесків на навчання. Це може бути надання додаткових продуктів, консалтингу тощо.

Ми повинні бути сталими до викликів великих криз.

Підпишіться на розсилку