Якщо все зміниться. Скільки має коштувати онлайн-освіта

Якщо все зміниться. Скільки має коштувати онлайн-освіта
Рубрика: Без рубрики
Автор:
06.10.2020
47
Час читання: 3 хвилини

Нові обставини відкривають безліч можливостей — за умови, що ми будемо аналізувати пережитий досвід

Те, що сталося під час карантину, починаючи з 12 березня — безпрецедентно. Ніхто не очікував, що в одну мить всім освітнім закладам доведеться швидко перебудувати свою роботу.

Перебудова — це пошук рішення в форс-мажорних ситуаціях. І я не втомлююся повторювати, що якщо карантин залишиться назавжди і наші діти ніколи не повернуться в школи й університети, то сам продукт онлайн-навчання стане абсолютно іншим, несхожим на те, що відбувалося під кінець минулого навчального року.

Ні освіта, ні ми самі вже ніколи не будемо колишніми

Тому питання, чи має онлайн-навчання коштувати дешевше, я б розділила на дві частини. По-перше, чи повинно воно було коштувати дешевше в карантин, а, по-друге, чи подорожчає воно з вересня? І взагалі, скільки потрібно платити за онлайн-навчання?

Але спершу розберемося, що про це думають батьки як замовники послуг, і самі школи — як ті, що надають ці послуги.

Позиція батьків

Батьки, особливо ті, які платять за послуги приватній школі або приватному університету, відчули себе обдуреними і розчарованими. Вони кажуть: «Ми платимо за цілий день, а тут вчать тільки до обіду». Кількість навчальних годин, які надавали школи, і тривалість онлайн-уроків не збігалися.

Крім того, роль батьків дуже змінилася — особливо батьків учнів молодших класів. Їм доводилося занурюватися в навчальний процес, допомагати дітям розібратися з Zoom і google-формами, друкувати домашні завдання, налаштовувати нестабільне інтернет-з’єднання, а то й зовсім бути присутнім на заняттях. І вони знову здивовані: «Крім того, що ви даєте менше годин, ми ще й повинні витрачати багато свого часу на участь в освітньому процесі».

Відчуття у батьків — втома і розчарування, і це зовсім не те, чого вони хотіли. Вони звикли віддавати дитину в школу на весь день і не знати, що там відбувається. Школи, своєю чергою, намагалися продовжити навчальний процес, але дитина не може 6 годин поспіль просидіти перед комп’ютером, який би контент їй не пропонували.

Як наслідок, батьки стали наполягати на повному перегляді ціни, і багато великих шкіл пішли на цей крок. Але, на мою думку, дуже сильно розгойдавши тим самим ринок. Школам виявилося легше зробити знижку, ніж перейти до відкритої розмови з батьками, до партнерства, до пошуку спільного рішення.

Позиція шкіл

Батьки бачать тільки 9 навчальних місяців, протягом яких дитина відвідує школу. Але управлінський цикл школи — 12 місяців. 12 місяців школа платить за оренду, 12 місяців школа платить зарплату вчителям. І тут в якийсь момент виникла необхідність за кілька днів перейти в онлайн. Безперечно, вчителям довелося працювати набагато більше, ніж раніше, і робити це в суперстресових умовах. Вони мусили продовжувати викладати матеріал, утримуючи увагу малюків дистанційно. Важливо враховувати, що у кожної дитини свій емоційний психотип, і педагогам треба було знайти підхід до кожного. А крім дітей ще з’явилися батьки, які спостерігали за процесом і давали свої коментарі.
Тобто, з позиції шкіл, у ці місяці потрібні набагато більші зусилля, ніж будь-коли раніше. Потрібно було задовольняти абсолютно нові потреби дітей і батьків. Необхідно було перебудовуватися, по-іншому готувати уроки, утримувати увагу учнів. І все це робити зі своєю кухні. Водночас навчальні заклади несли ті самі витрати, що і зазвичай, і докладали набагато більше зусиль, щоб весь цей процес підтримати.

То чи має онлайн-навчання коштувати дешевше?

Повертаючись до питання, чи має онлайн-навчання коштувати дешевше, скажу так. У рамках форс-мажорної ситуації, що сталася, ціни могли стати нижчіми тільки за рахунок скорочення прямих витрат, які несли школи.

Чи може онлайн-навчання коштувати дешевше надалі? Так, може. Але тоді ми маємо говорити про зовсім іншу бізнес-модель. Коли спочатку створюється онлайн-школа, без приміщень і постійних вчителів, і, в якій записуються регулярні відеоуроки і створюється зовсім інший продукт. Тоді буде можливість масштабувати цей продукт по всьому світу. Якщо уроки, записані англійською мовою, будуть прослуховувати тисячі дітей з безлічі різних країн, тоді, звичайно, таке онлайн-навчання зможе коштувати значно дешевше.

Підсумок: революція сенсів

Завдяки ситуації, що виникла, відбулася революція сенсів в освітніх моделях. І вона багатьох спонукала не тільки поставити запитання, чи потрібно платити менше за онлайн-навчання, а й замислитися про інші важливі речі.

Якою має бути школа майбутнього, а яким — університет майбутнього. Де я проводжу свій час, звідки отримую інформацію, як її обговорюю і застосовую. Чи потрібно ходити в школу щодня.

Впевнена, що все це розкриває перед нами масу можливостей — за умови, що ми будемо аналізувати пережитий досвід і проводити рефлексії. Переконана, що ні освіта, ні ми самі вже ніколи не будемо колишніми.

І звичайно, всі ми сподіваємося, що з вересня школи відкриються. Але якщо цього не станеться і продовжиться карантин, то іншого шляху, крім як зайняти партнерську позицію батьків і шкіл, у нас немає.

Джерело: Новое Время

Підпишіться на розсилку